vrijdag 2 maart 2012

Jeugdgevangenissen in Rio de Janeiro en de achterliggende problemen

Intussen is het al drie jaar geleden dat ik vrijwilligerswerk deed in Brazilië en ongelofelijke dingen meemaakte. Toch word ik er af en toe weer aan herinnerd en in meegesleept door bijzondere ontmoetingen.

Daarom nam ik even de tijd om mijn blogteksten opnieuw te lezen en er enkele bijzondere uit te pikken. Wie snel een beeld wil krijgen van de kinderrechtensituatie in Rio de Janeiro, het institutioneel geweld in de jeugdgevangenissen en de achterliggende discriminatie, raad ik de volgende teksten aan.

Ik wens je veel leesplezier en hoor graag je reacties.

Groeten
Liesje
- Februari 2009: Vechten voor rechten
- Maart 2009: Dans en vergeet je zorgen
- Maart 2009: De shock
- April 2009: Over straatkinderen en schoenenpoetsers
- April 2009: Kleurling

2 opmerkingen:

  1. Hoi Liesje

    Ik heb je blog even doorgenomen! Ik had via Annelies van het VIC ook je boekje gekregen.
    Mijn avontuur begint nu... Ik ben net twee weken in Rio de Janeiro, samen met nog twee belgische meisjes. Ik ben nu ook de verschillende projecten aan het leren kennen, nu een weekje bij São Cristavão. Wel spijtig, door de opgedreven oppakpraktijken van de politie (WK 2014 in het verschiet), zijn er bijna geen kinderen meer te bespeuren op de straat. Ze verstoppen zich of wijken uit naar de periferie, en Amar kan ze dus ook niet meer vinden... De abordagem wordt bijna niet meer gedaan en er zijn veel minder kinderen aanwezig. Gelukkig zijn er toch wel steeds een aantal die de weg vinden!
    Ik hoop ook zo'n goede ervaring als jou te hebben, ga alvast mijn best doen! Ik kijk wel naar je op hoor ;-) Moest je nog enkele goede tips hebben, die zijn altijd welkom! Mijn portugees is veel minder goed dan ik dacht, dat is wel minder... Hier op Amar zag ik in het kantoor op Sao Cristavao een kader staan met foto's van jou ;) Daar kennen ze je ook nog!

    Groetjes

    Jolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jolien!

      Wat ongelofelijk leuk om jouw berichtje te lezen. Het is sowieso heel fijn om nog eens te horen hoe het daar gaat met de kinderen van Casa Nova in São Cristóvão. Want het contact met de projecten is toch flink verwaterd door de jaren heen ... Jammer dat de 'straatschoonmaak' nu al weer flink begonnen is. Hopelijk komt er beterschap in de situatie.
      En wat grappig om te horen dat daar foto's van mij hangen :). Stuur gerust maar eens wat foto's door van hoe het er daar nu uitziet en wie er nog rondloopt :). Ik ben benieuwd!
      In ieder geval super veel succes de komende maanden en geniet ervan! En wees gerust, ik sprak ook veel minder goed Portugees dan ik verwacht had(als in: verstond het redelijk, maar kon geen zinnig woord uitbrengen) de eerste weken. Het komt wel los. Ik redde me in't begin door deze zinnen te onthouden: 'pode repetir, por favor?', 'pode falar mais devagar, por favor?', 'o que é isso?' en 'o que significa essa palavra?'.
      En ik had altijd een klein notitieboekje op zak waarin ik elke dag woorden opschreef die ik nieuw geleerd had, of die ik niet verstaan had, zodat ik 's avonds kon opzoeken :P.

      Abraços
      Lígia

      Verwijderen